EnnTegova

Enn Tegova HAMMURAPI PERESEADUSE 10 KÄSKU

Teos Eesti Maalikunstnike Liidu aastanäituselt GLOBAALNE /LOKAALNE.

23.04.2020

Enn Tegova (1946)
HAMMURAPI PERESEADUSE 10 KÄSKU,
akrüül, segatehnika,lõuend, 2017

Enn Tegova „Hammurapi pereseaduse 10 käsku“ kompositsiooniline ülesehitus põhineb tõenäoliselt kunstniku enda lapse joonistuse suurendusel. Teades, et kunstnik on hetkel nö restardi faasis oma isiklikus elus ja loomingus, võib lastejoonistuse tsiteerimises näha nii pimedat isaarmastust kui ka vimka-laadset kommentaari oma kunstiliste põhimõtete muutlikkusele.

GLOBAALNE/LOKAALNE ekspositsioonis on kaks täiesti autonoomset Tartu kunstnikku, Enn Tegova ja Sirje Petersen paigutatud kõrvuti. Mind kui kujundajat intrigeeris maalidel kasutatud värvide kattuv palett, mis tundus olevat sünkroniseeritud viimse peensuseni – ehk aitab teadmine, et mõlema tööruumid asuvad Tartu Kunstimajas, või on nad ka loomingulise ühisköögi peal?
Enne Tegova on oma pika kunstnikustaaži jooksul, alates legendaarse Tartu kunstnikerühmituse Visarid perioodist, teinud stiililisi siksakke, kuid need transformatsioonid pole kunagi lõplikud. Jääb mulje, et radikaalsemadki mõjud on justkui Tegova enda isiksuses lahustunud ja karavan on ilma temata edasi liikunud. Tundub justkui oleks kunstnikul mingi plaan B tüüpi salaplaan ja kohe-kohe toimub ka lõplik päralejõudmine. Kõige lähemal näiteks hüperrealismile oli ta perioodil kui maalis postkasti peal lösutava kassi, veel paar-kolm samalaadset tööd, ja kõik! Ja siis uus stiilikäänak. Tegova maalimaailm on esteetiline ja poeetiline, pigem alalhoidlik ja tsiteeriv, heas mõttes tartulik.
Märgatav on tähelepanu portreemaalile ja teatud mõttes mentorlik hoiak Tartule (ja eesti kultuurile) oluliste heeroste portreede integreerimine ambitsioonikatele suurtele lõuendipindadele. Sellistel maalidel on potentsiaali jõuda kirjandusmuuseumite, mitte kunstimuuseumite ekspositsioonidesse. Tegova jätkusuutlikkus muutlikul kunstimaastikul stabiilsena püsida on aga tunnustamist vääriv.

Kui modernismi üks postulaate oli nn primitiivsete kultuuride visuaalse praktika kaaperdamine ja ümbertöötlemine, siis kaasaegse kunstniku inspiratsiooni allikad on mõõtmatult avardunud – 360 kraadi tegelikkust meie ümber, lisaks virtuaalmaailmas kogetu.
Ei hakka kirjeldama kõike referentse, mida konkreetne maal minus tekitab –
Tegoval on vettpidav alibi lapse maalikatsetuse kaudu tsiteerida kunstiajaloo suurusi Miro`d, Dali`d ja Bacon`it, Goya hulluse perioodil loodud katkirebitud figuurid kummitamas horisondil.

Jaan Elken – kuraator

Lisainfo näitusest
UKM kodulehelt:
http://mona.ee/eesti-maalikunstnike-liidu-aastanaitus-2020…/

Näitust toetavad: Pärnu Linnavalitsus ja Eesti Kultuurkapital

Tags: No tags

Comments are closed.