ValeriVinogradov

Valeri Vinogradov JERUSALEM IV

Teos Eesti Maalikunstnike Liidu aastanäituselt GLOBAALNE /LOKAALNE.

16.04.2020

Valeri Vinogradov (1952)
JERUSALEM IV, õli, lõuend, 2020
Valeri Vinogradov tuli Moskvast Eestisse õppima – abielu tõttu Anne Parmastoga jäi ta siia aga alatiseks.
Vinogradovi kunstilised eeskujud on ühelt poolt rahvusvahelise taustaga vene-juudi päritolu USA kunstnik Mark Rothko (sünd. Daugavpilsis, Lätis), kellelt on tulnud tõmme abstraktsete, poolkuiva pintsliga maalitud kumavate värvipindade vastu, ja teisalt vene kontseptuaalse kunsti ja poliitiliste tšaštuškade laadis rohkem või vähem karikatuursed tööd paberil. Mõnikord võib see näiliselt „kerge kraam“ jõuda tõsise kunstitöö või seeria formaati, teemad ja karakterid on tihti üles ehitatud ajalehtedest/ajakirjadest lõigatud Eesti elu persoonide ja VIP-karakteritele, pole taganetud ka juurtest – osa tegelasi on vene linna- ja külafolkloorist, lõikavalt vaimukad tegelaskujud.
Haruharva näeb tema tõsimeelse modernismi lainel maalitud maalides (õieti maalide seeriates, sest seriaalsus on Vinogradovile tunnuslik loomingumeetod) lahtise pintsli või pastoosse spaatlilöögi jälgi. Hooletult pillatud värvilärakad, Kabakovlikud templijäljendid ja vene bürokraatiakultuuri imiteerivate dokumentide faksimiiled esinevad aga tema kontseptuualse kunsti suuna projektides. Üpris reljeefselt on meeles Vinogradovi viimane ülesastumine Tallinna Linnagaleriis 2015. aastal, kus assamblaažide ja tasapinnal laotuva installatsiooni läbi oli jälgitav kunstniku soov ka ruumi kontrollida. Ruumilisuse ambitsioon on üleval ka „Jerusalem IV“ maalis.
Ebatavaliste padjanditega maalid ilmusid massiliselt rahvusvahelisse kunsti varase popkunsti ja abstraktse kunsti lõikumisel, kui tahvelmaali tõlgendused nö vabaks lasti. Tahvelmaalis ei nähtud enam illusoorset vaadet pakkuvat akent tegelikkusesse, vaid ta muutus objektiks iseeneses, koos oma veidruste ja karakteriga. Kord lisati vertikaalsele maalipinnale patju-madratseid (nagu Robert Rauschenberg, meil Andres Tolts), kord polsterdati maaliosiseid vatiiniteki-laadse pehme kattega (nagu Mel Ramos, meil Kaido Ole) jne.
Vinogradovi maal „Jerusalem IV“ mõjub kavatsuslikult religioossena, võimalik, et mõnest konkreetsest ajaloolisest seinast või etikukivist inspireeritud marmorjalt kipsine koloriit toob meelde Piibli-aegsete linnade askeetlikud olud. Sarnase ikonograafia kasutajad on tänapäeval katoliikliku kiriku teenistuses töötavad maalijad ja skulptorid. Nimelt on katoliiklik usumaailm jätkuvalt pildikeskne, asudes paljudes maades tellija ja metseenina nüüdiskunsti toetavale positsioonile – muidugi mitte kõikides nüüdiskunsti väljundites. Hea stiilinäide on nt Giorgio Morandi ajatud, ritta asetatud keraamilistest nõudest maalitud vaikelud, mitte et Morandi oleks kiriku teenistuse olnud, vaid toodud siin kui üldtuntud näitena aktsepteeritud mentaalsusest – maailma nähakse seal justkui läbi valge loori. Summutatud valgus ja mahakeeratud värvirežii toob välja vormide ajatuse ja vaimse alge domineerimise argise rahmeldamise üle.
Valeri Vinogradov on umbes sarnaseid radu asunud kõndima, ja nabanöörina ülimate reeglite järgi korrastatud vaikelulisest sätitusest, on ta enda jaoks alternatiivina lahti jätnud need vimkade-sarnased kollaažid paberil ja papil – kus äratuntavate nimitegelaste kirjus galeriis astuvad üles presidendid ja peaministrid, pornostaarid ja kulturistid, advokaatidest ja juristidest rääkimata. Ja pole unustatud ka kunstnikest kolleege, eriti juhul kui mõni neist mõnel valitaval ametikohal veel töötab.
Kunstnikepaaride, eriti maalikunstnike laade pole tavaliselt suurt mõtet sarnasuse/sobivuse aspektist võrrelda (olude sunnil on Parmasto ja Vinogradov mingil perioodil ka ateljeeruumi jaganud), tuleb tunnistada, käesolev näitus ongi esimene, kus mõlema tööd kõrvuti eksponeerimisest isegi võitnud oleks – aastatega on ühisosa hakanud kasvama.
Peenekoelise valge-hallika kasutamine ja pindade väärindamine on see ühisosa, mis seob.

Jaan Elken – kuraator

Lisainfo näitusest
UKM kodulehelt:
http://mona.ee/eesti-maalikunstnike-liidu-aastanaitus-2020…/
ja Eesti Maalikunstnike Liidu kodulehelt:
https://www.maal.ee/2020-globaalne

Näitust toetavad: Pärnu Linnavalitsus ja Eesti Kultuurkapital

Tags: No tags

Comments are closed.