|
Muuseumi senine elulugu
1992. aastal lõid tuntud Pärnu
kultuuritegelased Neeme Ellerma (Sütevaka
gümnaasiumi direktor), Silvi Borodinskas
(Pärnu Muusikakooli direktor), Omar Volmer
(Pärnu muuseumi juhataja), Ilmar Tõnisson
(Pärnu sümfoniettorkestri dirigent) ja Mark
Soosaar (Pärmu RVA Ühingu esimees)
aktsiaseltsi Chaplin ning võtsid linnalt
tasuta kasutusse endise EKP adminhoone.
Eesmärgiks oli luua suvituslinna villade
piirkonda mitmekülgne kultuurikeskus. Paari
tegutsemisaastaga selgus, et sellest
projektist kasvab välja peamiselt kujutava
kunsti ja audiovisuaalsete kunstide keskus.
Aktsiaselts, kus omasid osakuid mitmed Pärnu
edukad ettevõtjad, tegeles viisteist
kasutusaastat büroohoone haldamisega.
Sisulise töö tagamiseks lõid ülalnimetatud
kultuuritegelased sihtasutuse Uue Kunsti
Muuseum ning MTÜ Pärnu rahvusvaheline
visuaalse antropoloogia ühing. Viimane on
Pärnu dokumentaal- ja antropoloogiafilmide
festivali korraldaja olnud kõik need aastad.
1996. aastal pandi nurgakivi Uue Kunsti
Muuseumi kollektsioonile. Esimese annetuse
tegi Puertoriiko graafik Martin Garcia
Rivera, kes kinkis pärast esinemist
aktinäitusel MEES ja NAINE kõik oma
suuremõõtmelised puulõiked „Lati-dos“
muuseumile. Esimene kingitus oli sümboolse
tähendusega, andes suuna kogu järgnevale
kogumistegevusele, mis väärtustab
põlisrahvaste kunstis põlvest-põlve kestnud
põhiväärtusi. Ning mitte ainult.
Innovatiivsed vormiotsingud, juba kogutud
teemade arendused üha uute loojate poolt on
samuti olnud kogude täiendamise aluseks.
Näiteks pärast Kultuurkapitali toel 1998.
aastal rootsi kunstnikult Elisabeth
Ohlsonilt fotolavastuse „Püha õhtu söömaaeg“
omandamist ostsime eesti fotokunstniku
Peeter Lauritsa suuremõõtmelise nägemuse
Kristuse viimasest õhtusöögist oma
jüngritega kesk kaasaaegset
kommertsbutafooriat. Nende kahe teose
eksponeerimine koos Peeter Mudisti viimase
suure maaliga „Usu õpetus“ (2002) loob
omaette narratiivi meie ajast. Lisades
kolmele tasapinnalisele teosele veel Mudisti
maali loomise video, anname sellele meie
muuseumi näitusekomplektile lausa neljanda
mõõtme.
Muuseumi kollektsioon hakkas jõudsalt
kasvama 1998. aastal, kui meid külastas
tuntud briti poeet, fotokunstnik ning
kunstiteadlane Edward Lucie-Smith, kellest
sai peagi meie kunstikogu peaekspert. Tänu
tema rahvusvahelisele autoriteedile ja
mitmel korral ka aktinäituse MEES JA NAINE
kureerimisele on UKM kogu täienenud paljude
töödega staarkunstnikelt nagu näiteks
Michael Kvium Taanist, Pablo Picasso, Jean
Rustin ja Corneille Prantsusmaalt, Yoko Ono,
Mark Sadan, Jonathan Webb, Judy Chicago,
Joel Peter Witkin ja Kalev Mark Kostabi
USAst, Elina Brotherus ja Viggo Wallensköld
Soomest, Ivan Pinkava ja kunstigrupp Kamera
Skura Tšehhist, Ruslan Vaškevitš
Valgevenest, Michalis Manoussakis Kreekast,
Aurel Vlad Rumeeniast, Tara Sosrowardoyo
Malaisiast, Jose Mario Ansalone Argentiinast
jpt. Omaenda loomingust kinkis Edward
Lucie-Smith muuseumi kunstikogule
viiekümnest fotost koosneva sarja „Kivi ja
ihu“. Tänu meie peaeksperdi kaasalöömisele
õnnestus 2004. aasta suvel-sügisel, mil
toimusid olümpiamängud Ateenas, korraldada
kaksiknäitus JUMAL MUUTUB INIMESEKS, kus
eksponeerisime kreeka kunstnike teoseid
Pärnus ning meie kollektsiooni tippteoseid
Ateena südalinnas asuvad Frissirase
muuseumis. Eesti kunstinäitusi on muuseum
korraldanud veel ka Prantsusmaal , Soomes ja
Mongoolias, eesti puuetega kunstnike
loomingut eksponeerinud korduvalt Rootsis.
Tänastele Valgevene sürrealistidele on Pärnu
Uue Kunsti Muuseum olnud juba aastaid aknaks
Euroopasse. Nii ongi juhtunud, et muuseumi
kahekümne-aastane tegevus on loomulikult ja
elavalt arenenud piiriüleseks.
Pea kahekümne aasta jooksul on UKM enam kui
poolte näituste materjalid toonud
välismaalt, püüdes eesti kunstipublikut ja
kunstnikkonda hoida kursis nii kahekümnenda
sajandi klassikute (Chagall, Cocteau,
Simberg, Savitski, Dali, Cobra-rühm jt) kui
ka uute, sageli irriteerivalt väljakutsuvate
tulijate silmapaistvate saavutustega. Samas
pole muuseum unustanud ka eesti klassikuid
(marmoripäevad Carraras ja Pärnus Amandus
Adamsoni auks) ja samuti meie eredaid
kaasaegseid. Neist Evald Okasel, Jüri
Arrakul, Peeter Mudistil, Enn Põldroosil,
Leonhard Lapinil, Anu Raual, Aivar Kurvitsal
jpt on toimunud korduvalt isiknäitusi. Ning
pea igalt näituselt on midagi jäänud ka
muuseumi kollektsiooni. Tuhatkonnale
kunstiteosele on paarikümne aasta jooksul
lisandunud ca 4000 dokumentaalfilmi Pärnu
filmifestivali programmist, mis on kingitud
autorite poolt meie kunstikogule.
2002. aastal õnnestus riigi- ja
linnaeelarveliste vahenditega (ca 6 miljonit
krooni) ehitada ümber büroohoone esimene
korrus ja seadistada see kaasaegsete turva-
ning valgustusseadmetega. Ekspositsiooniala
suurenes 600m²-le. Samuti sai läbi
projekteeritud kogu büroohoone
rekonstrueerimine, mis oleks lisanud juurde
veel 300m² ekspositsioonipinda ning hoone
ette oleks kerkinud uus moodne fuajee ning
maja kõrvale auditoorium-kinosaal 200-le
vaatajale. 2006. aastal võttis muuseum vastu
Viljandi linnavalitsuse kutse laieneda
naaberlinna ning ehitada välja näitusemaja
sealse raekoja kõrval. Aastatel 2006 – 2011
toimusid aktinäitused MEES JA NAINE kahes
linnas – nii Viljandis kui Pärnus. Endise
Viljandi Tütarlaste Gümnaasiumi muuseumiks
ümberehitamise projektile kulus 1,7 miljonit
riigi- ja linnaeelarvelist raha, ent kahjuks
ei õnnestunud saada EL struktuurifondide
vahendeid ehitamiseks. Kahjuks kaotas
Viljandi linn huvi kunstimuuseumi rajamise
vastu ega oodanud ära EL uut finantsperioodi
2014-2020. Ning nii võttis 2013. aasta
augustis linnavolikogu vastu otsuse ehitada
raekoja kõrvale hoopis sotsiaalmaja.
Muuseum on korraldanud mitmeid
rahvusvahelisi konverentse ning ajurünnakuid
tsensuuriprobleemidest (juhtis Judith
Vidal-Hall Londonist), kultuuriväärtuste
kaitsmisest üleujutuste eest (esinesid
teadlased Veneetsiast, Amsterdamist,
Delftist), endiste sadama-alade
regenereerimisest kultuurile (koostöös
partneritega Portugalist, Itaaliast,
Sloveeniast, Tšehhist), ajalooliste
linnasüdamete elustamisest (arhitektidega
Soomest, Rootsist, Taanist). Nimetatud
ümarlaudade, mõttetalgute, konverentside
peamiseks eesmärgiks on olnud siduda
professionaalseid poliitikuid, ametnikke,
arhitekte kodanikuühiskonnaga, üheskoos
genereerida ideid ja visioone nii vaimse kui
materiaalse elukeskkonna kaasajastamiseks.
2013. aastal korraldas Uue Kunsti Muuseum
koostöös Pärnu linnavalitsuse ja Eesti
Arhitektide Liiduga rahvusvahelise
arhitektuurivõistluse „Läänemere
Kunstipark“, mis näeb ette Pärnu jõele
üheksa Läänemere-riigi ujuvpaviljoni
ehitamise, kus hakatakse eksponeerima ümber
ühise mere elavate rahvaste kunsti,
arhitektuuri jt kultuurisaavutusi.
Võistlusele saabus 78 tööd kõigist
maailmajagudest. Rahvusvaheline žürii valis
esikohale noorte poola arhitektide Marta
Sepulska -Wronska ja Marbolzata Dembowska
ideekavandi, mis taastab Pärnu
linnasiluetist viimases sõjas hävinud
Nikolai kiriku kui olulise maamärgi. Kuid
enam mitte kiriku, vaid hoopis
kunstitemplina! |