|   | 
									
									
									Muuseumi senine elulugu 
									
									1992. aastal lõid tuntud Pärnu 
									kultuuritegelased Neeme Ellerma (Sütevaka 
									gümnaasiumi direktor), Silvi Borodinskas 
									(Pärnu Muusikakooli direktor), Omar Volmer 
									(Pärnu muuseumi juhataja), Ilmar Tõnisson 
									(Pärnu sümfoniettorkestri dirigent) ja Mark 
									Soosaar (Pärmu RVA Ühingu esimees) 
									aktsiaseltsi Chaplin ning võtsid linnalt 
									tasuta kasutusse endise EKP adminhoone. 
									Eesmärgiks oli luua suvituslinna villade 
									piirkonda mitmekülgne kultuurikeskus. Paari 
									tegutsemisaastaga selgus, et sellest 
									projektist kasvab välja peamiselt kujutava 
									kunsti ja audiovisuaalsete kunstide keskus. 
									Aktsiaselts, kus omasid osakuid mitmed Pärnu 
									edukad ettevõtjad, tegeles viisteist 
									kasutusaastat büroohoone haldamisega. 
									Sisulise töö tagamiseks lõid ülalnimetatud 
									kultuuritegelased sihtasutuse Uue Kunsti 
									Muuseum ning MTÜ Pärnu rahvusvaheline 
									visuaalse antropoloogia ühing. Viimane on 
									Pärnu dokumentaal- ja antropoloogiafilmide 
									festivali korraldaja olnud kõik need aastad. 
									
									
									1996. aastal pandi nurgakivi Uue Kunsti 
									Muuseumi kollektsioonile. Esimese annetuse 
									tegi Puertoriiko graafik Martin Garcia 
									Rivera, kes kinkis pärast esinemist 
									aktinäitusel MEES ja NAINE kõik oma 
									suuremõõtmelised puulõiked „Lati-dos“ 
									muuseumile. Esimene kingitus oli sümboolse 
									tähendusega, andes suuna kogu järgnevale 
									kogumistegevusele, mis väärtustab 
									põlisrahvaste kunstis põlvest-põlve kestnud 
									põhiväärtusi. Ning mitte ainult. 
									Innovatiivsed vormiotsingud, juba kogutud 
									teemade arendused üha uute loojate poolt on 
									samuti olnud kogude täiendamise aluseks. 
									Näiteks pärast Kultuurkapitali toel 1998. 
									aastal rootsi kunstnikult Elisabeth 
									Ohlsonilt fotolavastuse „Püha õhtu söömaaeg“ 
									omandamist ostsime eesti fotokunstniku 
									Peeter Lauritsa suuremõõtmelise nägemuse 
									Kristuse viimasest õhtusöögist oma 
									jüngritega kesk kaasaaegset 
									kommertsbutafooriat. Nende kahe teose 
									eksponeerimine koos Peeter Mudisti viimase 
									suure maaliga „Usu õpetus“ (2002) loob 
									omaette narratiivi meie ajast. Lisades 
									kolmele tasapinnalisele teosele veel Mudisti 
									maali loomise video, anname sellele meie 
									muuseumi näitusekomplektile lausa neljanda 
									mõõtme.  
									
									
									Muuseumi kollektsioon hakkas jõudsalt 
									kasvama 1998. aastal, kui meid külastas 
									tuntud briti poeet, fotokunstnik ning 
									kunstiteadlane Edward Lucie-Smith, kellest 
									sai peagi meie kunstikogu peaekspert. Tänu 
									tema rahvusvahelisele autoriteedile ja 
									mitmel korral ka aktinäituse MEES JA NAINE 
									kureerimisele on UKM kogu täienenud paljude 
									töödega staarkunstnikelt nagu näiteks 
									Michael Kvium Taanist, Pablo Picasso, Jean 
									Rustin ja Corneille Prantsusmaalt, Yoko Ono, 
									Mark Sadan, Jonathan Webb, Judy Chicago, 
									Joel Peter Witkin ja Kalev Mark Kostabi 
									USAst, Elina Brotherus ja Viggo Wallensköld 
									Soomest, Ivan Pinkava ja kunstigrupp Kamera 
									Skura Tšehhist, Ruslan Vaškevitš 
									Valgevenest, Michalis Manoussakis Kreekast, 
									Aurel Vlad Rumeeniast, Tara Sosrowardoyo 
									Malaisiast, Jose Mario Ansalone Argentiinast 
									jpt. Omaenda loomingust kinkis Edward 
									Lucie-Smith muuseumi kunstikogule 
									viiekümnest fotost koosneva sarja „Kivi ja 
									ihu“. Tänu meie peaeksperdi kaasalöömisele 
									õnnestus 2004. aasta suvel-sügisel, mil 
									toimusid olümpiamängud Ateenas, korraldada 
									kaksiknäitus JUMAL MUUTUB INIMESEKS, kus 
									eksponeerisime kreeka kunstnike teoseid 
									Pärnus ning meie kollektsiooni tippteoseid 
									Ateena südalinnas asuvad Frissirase 
									muuseumis. Eesti kunstinäitusi on muuseum 
									korraldanud veel ka Prantsusmaal , Soomes ja 
									Mongoolias, eesti puuetega kunstnike 
									loomingut eksponeerinud korduvalt Rootsis. 
									Tänastele Valgevene sürrealistidele on Pärnu 
									Uue Kunsti Muuseum olnud juba aastaid aknaks 
									Euroopasse. Nii ongi juhtunud, et muuseumi 
									kahekümne-aastane tegevus on loomulikult ja 
									elavalt arenenud piiriüleseks. 
									
									
									Pea kahekümne aasta jooksul on UKM enam kui 
									poolte näituste materjalid toonud 
									välismaalt, püüdes eesti kunstipublikut ja 
									kunstnikkonda hoida kursis nii kahekümnenda 
									sajandi klassikute (Chagall, Cocteau, 
									Simberg, Savitski, Dali, Cobra-rühm jt) kui 
									ka uute, sageli irriteerivalt väljakutsuvate 
									tulijate silmapaistvate saavutustega. Samas 
									pole muuseum unustanud ka eesti klassikuid 
									(marmoripäevad Carraras ja Pärnus Amandus 
									Adamsoni auks) ja samuti meie eredaid 
									kaasaegseid. Neist Evald Okasel, Jüri 
									Arrakul, Peeter Mudistil, Enn Põldroosil, 
									Leonhard Lapinil, Anu Raual, Aivar Kurvitsal 
									jpt on toimunud korduvalt isiknäitusi. Ning 
									pea igalt näituselt on midagi jäänud ka 
									muuseumi kollektsiooni. Tuhatkonnale 
									kunstiteosele on paarikümne aasta jooksul 
									lisandunud ca 4000 dokumentaalfilmi Pärnu 
									filmifestivali programmist, mis on kingitud 
									autorite poolt meie kunstikogule. 
									
									
									2002. aastal õnnestus riigi- ja 
									linnaeelarveliste vahenditega (ca 6 miljonit 
									krooni) ehitada ümber büroohoone esimene 
									korrus ja seadistada see kaasaegsete turva- 
									ning valgustusseadmetega. Ekspositsiooniala 
									suurenes 600m²-le. Samuti sai läbi 
									projekteeritud kogu büroohoone 
									rekonstrueerimine, mis oleks lisanud juurde 
									veel 300m² ekspositsioonipinda ning hoone 
									ette oleks kerkinud uus moodne fuajee ning 
									maja kõrvale auditoorium-kinosaal 200-le 
									vaatajale. 2006. aastal võttis muuseum vastu 
									Viljandi linnavalitsuse kutse laieneda 
									naaberlinna ning ehitada välja näitusemaja 
									sealse raekoja kõrval. Aastatel 2006 – 2011 
									toimusid aktinäitused MEES JA NAINE kahes 
									linnas – nii Viljandis kui Pärnus. Endise 
									Viljandi Tütarlaste Gümnaasiumi muuseumiks 
									ümberehitamise projektile kulus 1,7 miljonit 
									riigi- ja linnaeelarvelist raha, ent kahjuks 
									ei õnnestunud saada EL struktuurifondide 
									vahendeid ehitamiseks. Kahjuks kaotas 
									Viljandi linn huvi kunstimuuseumi rajamise 
									vastu ega oodanud ära EL uut finantsperioodi 
									2014-2020. Ning nii võttis 2013. aasta 
									augustis linnavolikogu vastu otsuse ehitada 
									raekoja kõrvale hoopis sotsiaalmaja. 
									
									
									Muuseum on korraldanud mitmeid 
									rahvusvahelisi konverentse ning ajurünnakuid 
									tsensuuriprobleemidest (juhtis Judith 
									Vidal-Hall Londonist), kultuuriväärtuste 
									kaitsmisest üleujutuste eest (esinesid 
									teadlased Veneetsiast, Amsterdamist, 
									Delftist), endiste sadama-alade 
									regenereerimisest kultuurile (koostöös 
									partneritega Portugalist, Itaaliast, 
									Sloveeniast, Tšehhist), ajalooliste 
									linnasüdamete elustamisest (arhitektidega 
									Soomest, Rootsist, Taanist). Nimetatud 
									ümarlaudade, mõttetalgute, konverentside 
									peamiseks eesmärgiks on olnud siduda 
									professionaalseid poliitikuid, ametnikke, 
									arhitekte kodanikuühiskonnaga, üheskoos 
									genereerida ideid ja visioone nii vaimse kui 
									materiaalse elukeskkonna kaasajastamiseks.
									 
									
									
									2013. aastal korraldas Uue Kunsti Muuseum 
									koostöös Pärnu linnavalitsuse ja Eesti 
									Arhitektide Liiduga rahvusvahelise 
									arhitektuurivõistluse „Läänemere 
									Kunstipark“, mis näeb ette Pärnu jõele 
									üheksa Läänemere-riigi ujuvpaviljoni 
									ehitamise, kus hakatakse eksponeerima ümber 
									ühise mere elavate rahvaste kunsti, 
									arhitektuuri jt kultuurisaavutusi. 
									Võistlusele saabus 78 tööd kõigist 
									maailmajagudest. Rahvusvaheline žürii valis 
									esikohale noorte poola arhitektide Marta 
									Sepulska -Wronska ja Marbolzata Dembowska 
									ideekavandi, mis taastab Pärnu 
									linnasiluetist viimases sõjas hävinud 
									Nikolai kiriku kui olulise maamärgi. Kuid 
									enam mitte kiriku, vaid hoopis 
									kunstitemplina!   |