Jaan Poska kirjutab
2. veebruaril 1920. a alla Tartu
rahulepingule
Maksimilian Maxolly
"Eesti Vabariigi väljakuulutamine
Päästekomitee poolt"
Tallinna Linnamuuseumi kogust |
"EESTI
WABARIIK 100 -
Meie kujutav kunst ja kodumaine
klaveritoodang esimesel iseseisvusajal 1918
- 1940"
Eesti
Vabariigi teemaline näitus paljude
kunstimuuseumi kogude ja erakogude põhjal
2.
veebruar - 2. märts 2014
Kes meist ei teaks
seda Eesti ajaloo kõige tähtsamat fotot -
Jaan Poska kirjutab 2. veebruaril 1920. a
alla Tartu rahulepingule. Kui paljud meist
aga on tähele pannud maagilist aurat ümber
küünlaleegi, mis valgustab ajaloolist hetke,
Eesti saatusepaberit ja Jaan Poska nägu?
Maailmas pole kuigi palju dokumente, mis on
ühtlasi kunstiteosed. See fotodokument seda
kindlasti on. Ning nii pole imestada, et
küünlapäeval, 2. veebruari videvikutunnil
avaneva näituse "EESTI WABARIIK 100" üheks
naelaks ongi Armin Lombi ülesvõte Tartu rahu
sõlmimisest.
Lugeja võib ehmatada - meie riigi sajanda
sünnipäevani on ju jäänud veel neli aastat,
ega Uue Kunsti Muuseum pole midagi segi
ajanud? Ei, oleme veel täie mõistuse juures!
Aga näituseid "EESTI WABARIIK 100" tuleb
meil neli. Sel aastal esitame valikut
esimesel iseseisvusajal (1918 - 1940) loodud
kunstiteostest. Tuleval aastal näitame
okupatsiooniaastatel (1940 - 1990) nii kodu-
kui välismaal sündinud eesti kunstnike
teoseid. Ületuleval aastal aga jõuame
taasiseseisvunud Eesti (1991 - 2016)
kunstini. Neljas näitus "EESTI WABARIIK 100"
avaneb juubeliaasta eelõhtul, 2017. aasta
veebruaris ning seal eksponeerime laste ning
noorte loomingut, pühendatud meie oma
riigile.
Omariiklusele ja vabaduspüüdele pühendatud
näitustesari tipneb 2017. aasta 6.
detsembril avaneva ning 2018. aasta 24.
veebruarini kestva väljapanekuga "4 x 100
VABADUS". Sellel nelja riigi - Soome, Leedu,
Eesti ja Läti - 100. aastapäevale pühendatud
kunstinäitusel püüame esitada nelja rahva
parimate kunstnike saja aasta jooksul loodud
teoseid. Pärast Pärnut liigub näitus
Helsingisse, Tallinna, Vilniusesse ja Riiga.
Loodame, et selle võimsa lõppakordiga saame
avada ka Läänemere Kunstipargi peahoone
Kontserdimaja ja jõe vahelisel kaldapealsel.
Käesoleval näitusel on väljas teosed
järgmistelt kunstnikelt:
Eduard Wiiralt, Konrad Mägi, Eduard Ole,
Hando Mugasto, Lydia Nirk-Soosaar, Kaarel
Liimand, Villem Ormisson, Peet Aren, Jaan
Vahtra, Karl Herman, Richard Uutmaa, Juhan
Muks, Maksimilian Maksolly, Armin Lomp,
Aleksander Kulkoff ja Paul Burman.
Lisaks kujutavale kunstile esitleb Eesti
Rahvuslik Klaverimuuseum Eesti Wabariigis
valmistatud pille. Aastad 1918 – 1940
tähistavad eesti klaveriehituse „kuldaega“.
Siis tehti omamaiste klaverite tootmises nii
kvantitatiivne kui kvalitatiivne hüpe.
Arvestatavad positsioonid tulid ka
rahvusvahelisel turul. Klaverieksport
laienes Soome, Lätti, Leedusse, Poolasse,
aga ka Palestiinasse, Süüriasse,
Egiptusesse. Tänaste andmete kohaselt
valmistati I Eesti Vabariigi ajal 24 erineva
nimetusega klavereid. Neist 7 jõuavad Pärnus
toimuvale näitusele.
Tänud meeldiva koostöö eest:
Eesti Kunstimuuseum, Tallinna Linnamuuseum,
Viljandi Muuseum, Konstantin Pätsi Muuseum,
Eesti Rahvusraamatukogu, Tartu Ülikooli
Muuseum, Eesti Rahvuslik Klaverimuuseum,
Pärnu Muuseum,
Tiina Uutmaa, Olaf Esna, Rita Kroon, Sirje
Helme, Lea Sillart, Risto Paju, Lea Hein,
Külli Valk, Jaak Pihlak, Marika Oder, Elle
Lees, Mariann Raisma, Alo Põldmäe, Paul
Jõgi, Jaan Lepp, Kersti Hint, Eve Põldmaa,
Pärnu Kunstide Maja.
Mark Soosaar
Uue Kunsti Muuseumi kuraator
|