Sellal, kui
laulupeotuli tõttab Tallinna poole, kihutab
alasti Hemingway läbi Euroopa Pärnu suunas.
Ameerika maalikunstniku Waldo Peirce
ülesvõtted „Vanamees ja meri“ autorist,
Nobeli preemia laureaadist Ernest
Hemingwayst, kalastamas Kariibi merel,
jõuavad sel pühapäeval avatavale
aktinäitusele MEES, NAINE, VABADUS. Pärnusse
jõuavad ka Peirce fotodest inspireeritud
hollandi maalikunstniku Peter Diemi
visioonid Hemingwayst, kelle sünnist möödub
tänavu 120 aastat.
Need unikaalsed taiesed toob Pärnusse
Hollandis töötav eesti kunstnik Urmo Raus.
Eesti suvepealinnas näeb kuni 1.septembrini
teisigi haruldusi. Näiteks faksiimile
koopiat eesti kunstiklassiku August Janseni
maalist „Kalevite võitlus karuga“, mida
alates teose sünnist kuni tänaseni on vaid
üks kord esitletud Janseni ja Nymani
isiknäitusel Tartu Kunstimuuseumis. August
Jansen maalis selle rahvusromantilise teose
1929. aastal Riigikogu jaoks, ent hoidumaks
teisel pool Peipsi järve elavate karude
ärritamisest, ei eksponeeritud teost enne
ilmasõda ei Riigikogus ega pole seda nähtud
Toompeal siiani. Nimelt on hiiglaslike
mõõtmetega maalil kujutatud dramaatiline
stseen alasti Kalevipoja, Sulevipoja ning
Olevipoja võitlusest vene karuga. Sellist
motiivi küll Kreutzwaldi ja Faehlmanni
„Kalevipojast“ ei leia, kuid legendid pole
ühegi autori eraomand ning romantilise
hingega August Jansenil oli vaba voli
tollaseid ja tulevasi aktuaalseid mõtteid
oma lõuendil peegeldada.
XXVI aktinäitusel „Mees, Naine, Vabadus“
näeb nii uute kui ka varasemate esinejate
väljapanekutel inimkeha ilu ja vaimu
vastuolu tänases liberaalses maailmas. Seegi
kord pakume nautida uusi teoseid
kodumaistelt loojatelt Jüri Arrakult, Jaan
Toomikult, Kris Lemsalult, Kaupo Kikkaselt,
Peeter Allikult, Mati Hiisilt, Peeter
Mustalt, Ülar Värgilt, Andrus Joonaselt, Enn
Tegovalt, Aivar Kurvitsalt, Nadja
Tšernobailt, Erki Kannuselt, Priit
Pangsepalt, jt. ning Pärnus esmakordsetelt
esinevatelt Mikelis Fišersilt Lätist, Ruta
Jusionytelt Leedust, Sergei Isupovilt
Venemaalt / USA-st.
Neist Kris Lemsalu ja Mikelis Fišers on
hoolimata oma noorusest juba jõudnud
loorberiteni isiknäitustega Veneetsia
Biennaalil.
Rahvusvahelist XXVI aktinäitust „Mees,
Naine, Vabadus“ saab vaadata Uue Kunsti
Muuseumis Pärnus alates 10. juuni hommikul
kella 9-st kuni 1.septembri õhtul kella
9-ni.
Näituse avamine leiab aset pühapäeval,
9.juunil kell 15.00.
Ootame külla kõiki, kellele kallis loovus ja
sõbralik mõttevahetus Läänemere kallastel!
Näitust toetavad: Pärnu Linnavalitsus,
Eesti Kultuurkapital, Tartu Kunstimuuseum,
Studio Raus.
Mark Soosaar,
XXVI aktinäituse MEES, NAINE, VABADUS
kuraator
ANSEL
Kaupo
Kikkas
Fotod
10. juuni
- 1. september 2019
Pilvelaamad,
lumelagendikud, puidust ristid, kuuskede
salud. Ja mäed, mäed, mäed.
Kaanel seisis nimi Ansel Adams, kriitpaber
rudises sõrmede all. Mind lummas lause
halltoonid fotograafias on nagu klaveri
klahvid muusikas: kõigile samad, aga vaid
vähesed oskavad need kõlama panna.
Meie rajad hakkasid lõikuma, kuni ma ei
saanud tema kutset enam eirata.
Esimest korda astusin Adamsi jälgedele
Ameerikas kaheksa aastat tagasi. Algul pidi
retk kujunema austusavalduseks meistrile ja
tema armastatud maastikele. Kuid ihaldades
minna üha uuesti; otsides midagi, teadmata
päriselt, mida; liikudes edasi kohast, kus
Adams oli lõpetanud, algas minu tume ja
isiklik teekond.
Mida teevad kanjonid ja kõrb inimesega,
kelle silmad on harjunud metsa ja
kõnnumaaga? Olin sisenenud looduse otsatusse
katedraali. Mõtteliselt liitus rännakuga
mulle väga oluline helilooja Arvo Pärt. Mu
peas klaarus, kuidas võiks tema muusika
välja näha - puudes, liivas, kaljudes.
Pingestatud tühjus tema helide vahel tõi
vaikuse ka mu töödesse.
Minu Ansel on 500 miljonit aastat kestnud
maastikud. Nad olid enne inimese saabumist.
Nad jäävad pärast viimasegi lahkumist.