|
OKAS
PÄRNUS JA HIROSHIMAS
10. september - 13.
oktoober
Näituse avamine 10.
septembril kell 16.00
XX sajandi kunstilukku jäädvustas Evald Okas
(1915 – 2011) ennast kui üks maailma
parimaid joonistajaid. Tal oli vaid üks
võistleja – Pablo Picasso. Kui geniaalse
hispaanlase erootilised joonistused sündisid
vaid kunstniku nooruseas ning neid hoitakse
kui kroonijuveele Picasso muuseumi
keskaegsete kiviseinte vahel Barcelonas,
siis meie Evald Okas jäi erootiliseks kõrge
eani välja ning tema kõige meisterlikumad
joonistused sündisid Pärnu Uue Kunsti
Muuseumis „Mehe ja Naise“ aktikrokiidel. Ka
meie hoiame suure meistri teoseid kui oma
kollektsiooni silmateri.
Aastatel 1994 – 2008 Evald Okase käega
suvepealinnas joonistatud, graveeritud,
maalitud aktid on esmakordselt väljas
täiusliku kogumina näitusel OKAS PÄRNUS JA
HIROSHIMAS.
Väljapaneku teine pool peegeldab kunstniku
sügavat kaasaelamist neile sadadele
tuhandetele inimestele, kes hukkusid või
sandistati tuumapommidega Hiroshimas ning
Nagasakis. Ja taas jooksevad paralleelid
Picassoga. Mõlemad kunstnikud olid oma
loomingus jõuliselt sotsiaalsed. Julgeksin
võrrelda Okase suuremõõdulist „Hiroshimat“
Picasso „Guernicaga“. Mõlemad linnad
põletati maha sõjatulega. Vähesed pääsesid
eluga. Mõlemast teosest õhkub võimas protest
totaalse vägivalla vastu ning soov ohvrite
valu jagada. Loomereisil Jaapanisse 1963.
aasta oktoobris skitseeris Okas arvukalt
jaapanlannasid oma mappi ning meistri
virtuoossetest visanditest sündis aastatel
1963-65 kunstniku koduateljees Tallinnas
maalisari, millest enamikku hoitakse Eesti
Kunstimuuseumi ja Tartu Kunstimuuseumi
varakambrites.
Loodame tulevikus tutvustada Pärnu
kunstisõpradele ka teisi Evald Okase maali-
ja graafikasarju Pariisist, Veneetsiast ja
mujalt, kuhu kunstnikul õnnestus Vene
Kunstiakadeemia liikmena 1960-ndatel
aastatel reisida. Antud näitus aga on
mõeldud sissejuhatuseks Jaapani XX sajandi
teise poole arhitektuuri ja urbanistika
väljapanekule, mis esitab kiusliku küsimuse
– äkki arenevad ilma planeeringuta linnad
hoopis paremini kui urbanistide karmi käe
all?
Peamiselt Tokyo laialivalgumist valgustava
näituse
RASKUSTES SUURLINNAD tõi meile Jaapani saatkond. See
väga mahukas väljapanek (kaks rekatäit
ekspositsiooni!!!) on rännanud läbi Aasia,
Ameerika, Austraalia, Uus-Meremaa. Nüüd
potsatas arvukate makettide, fotode, videode
ja linnaplaanidega varustatud vaatemäng
Euroopasse ja otse Eestisse!
Soovitan soojalt vaatama tulla ning kaasa
mõtelda – kuhu lähed, inimkond?
Näitus avatud Uue Kunsti Muuseumis 10.
septembrist - 13. oktoobrini 2019.
Mark Soosaar
Uue Kunsti Muuseumi kuraator
|