Teos Eesti Maalikunstnike Liidu aastanäituselt GLOBAALNE /LOKAALNE.
29.04.2020
Ove Büttner (1959)
PÕLD, METS, VESI, segatehnika, lõuend, 2019
Ove Büttneri jaoks olid 1990-ndad eriti viljakad – abstraktne kunst oli tollal värske, publik väsinud normatiivsest figuraalsusest. Kunstnikkonnal oli ka „rasva“ piisavalt – töid osteti praegusest enam, nii et suuri formaate said endale paljud lubada. Büttneri tüüpformaat neil aastail oli vertikaal, mille kõrgus kaugelt üle kahe meetri ja laius ligi poolteist.
Puäntilism kui kunstilaad kasvas välja post-impressionismi tiiva all, abiks füüsika-alased uuringud valguse koosnemisest erineva lainepikkusega erivärvilisest kiirtest. Georges Seurat ja Paul Signac, kui puäntelismi mentorid 19.saj prantsuse kunstis, ei ole kindlasti olnud Büttneri maalide loomisel kuidagi osalised. Teisalt on Büttner oma kunstiliste tõekspidamiste poolest tugevalt seotud impressionistliku ja postimpressionistliku tunnetuse ning loodusvaatluste baasilt startinud abstraktsusega. Tema värvid on eri kümnenditel varieerunud, kord on Büttneri kolorism mahakeeratult rauge ja pooltoonidesse süvenev, teisel korral domineerivad kasvuvärvid ja vastandvärvuste paarid. Pintslikultuur on samal kombel teisenenud: keerav pintslitöö, mis jäljena lõuendil justkui tillukest merekarpi meenutab on aeg-ajalt kõrvale pandud ja näeme hakitud löökide kaskaadi, mis justkui katkenud kõrsiku tükki meenutavad.Käesoleval GLOBAALNE/LOKAALNE näitusel eksponeeritud töös on pintslilöögid endale justkui väikesed sabad taha saanud, kirsisuurustest värvipikselistest maailm on särav ja energiat pulseerib ka vaatajale. See pole aga mingi ilutsev tilulilu, sina-peal olemine abstraktse kunsti põhipostulaatidega on eelduseks nende maalidega jutule saamisel.
Karta on, et Büttneri maalid kätkevad endas ülemaalimise jm. autodafeedega sarnanevaid draamasid – seda tõendab värvipinna mitmekihilisus. Selliseid kunstnikutüüpe kunstikoolide väljalaskes enam pole, tegelikult ei pääseks nad enam õppimagi – kui otsustajateks on Brüsseli aktsendi ja Londoni look-iga kunstimoe spetsialistid.
Büttneril on hell süda, te vaadake vaid, kuidas ta oma Mustamäe ateljee aknad on jätnud valla oravatele (tema videoklipid oravate elust on eestikeelse Facebooki parim osa, pole võrreldavadki kasside ja kassipidajate ehk teiste sõnadega kassitoidu 24h kestva turundusega) ja korraldab korteri rõdul nende loomakeste varjupaiga-laadset ületalvepidamist. Büttneri maalidki on, kõike seda teades, hoopis paremini dekodeeritavad – neis kumab vastu katkematu soov pääseda tagasi nirvaanasse, tema jaoks on nirvaana mõistagi erivärvilistest plinkivatest värvilaikudest koosneva valgusega ülekülvatud bioloogiline/floraalne maailm.
Jaan Elken – kuraator
Lisainfo näitusest
UKM kodulehelt:
https://mona.ee/eesti-maalikunstnike-liidu-aastanaitus-2020…/
ja Eesti Maalikunstnike Liidu kodulehelt:
https://www.maal.ee/2020-globaalne
Näitust toetavad: Pärnu Linnavalitsus ja Eesti Kultuurkapital